Prøvde jeg meg på styrketrening ute i det fri. Altfor tungt og altfor tidlig!

Trening etter svangerskap

Å få ”tilbake” kroppen etter et svangerskap, hva betyr egentlig det?

Det er ikke rent lite det snakkes om barselskroppen, mammakroppen, stor gravidmage og liten gravidmage. Mye fokus på kropp, kropp, kropp! Det er klart du blir påvirket. Kanskje trodde du at du ville få tilbake kroppen din i det ungen ble født? Slik er det dessverre ikke for de aller fleste.

For meg handlet, og handler, «å få tilbake kroppen» om å klare å komme meg opp av sofaen uten hjelp, å kjenne at jeg blir sterkere i hele kroppen og å passe inn igjen i jeans som jeg brukte før jeg ble gravid.

Ja til et aktivt svangerskap! …. not

Jeg hadde planer om et aktivt svangerskap. I tre år hadde jeg trent aktivt styrketrening og løping 3-4 ganger i uken. Etter hvert begynte imidlertid bekkensmerter å melde sin ankomst, så ting ble ikke slik som jeg hadde tenkt. Ved neste svangerskap vil jeg nok trene styrke lenger, men da med hjelp slik at jeg trener riktig og forsiktig!

Over tre måneder med nærmest inaktivitet kjennes på kroppen. Heldigvis forsvant det meste av bekkensmertene med fødsel. Etter hvert som ukene gikk begynte jeg å kjenne at kroppen var klar for litt aktivitet igjen.

Ikke stress med å komme i gang igjen!

Den viktigste treningen du gjør i barselperioden er knipeøvelser. Du trenger ikke å tenke på å trene kroppen i denne perioden, nå skal du bare nyte babyen din og la kroppen din hente seg inn igjen. La meg minne deg på en ting – du har presset et menneske ut av kroppen din! Dét er litt av en presentasjon det. Så ikke start med trening før du er klar! Men knipeøvelser, det klarer du.

Trilleturer er så koselig!

Dersom du, som meg, var inaktiv i noen måneder og har lyst å begynne å trene kroppen litt igjen vil jeg anbefale å begynne med trilleturer. Da får kroppen kjenne litt på hvordan det er å bevege seg igjen. Gå gjerne på grusveier. Min erfaring er at asfalt og bekkenet ikke er spesielt gode venner.

Begynn med relativt korte turer og kjenn etter hvordan det føles etterpå. Gjør det vondt bør du kanskje ta en kortere tur neste gang. På den måten kan du gradvis øke lengden, eller tempoet alt ettersom hvordan kroppen din reagerer.

Klar for å få opp pulsen?

Etter hvert som du kjenner at kroppen blir vant til å bevege seg kan du prøve å gå i oppoverbakke. Finn deg en bakke og gå opp og ned denne så mange ganger som du klarer. Etter en slik økt blir du sliten, så sørg for å få i deg god næring etterpå. Om du gjør dette 1-3 ganger i uken vil du fort merke framgang.

Styrketrening

Det er mye styrketrening du kan gjøre hjemme, men hvordan trening som er best for deg vil være helt avhengig av om du har vondt og hvor du har vondt. Dette bør gjøres i dialog med fysioterapeut eller en personlig trener som har peiling på bekkenløsning og hvordan å gjøre styrketrening etter svangerskap. Invester i noen timer med veiledning på dette, tro meg, det er verdt investeringen.

Selv om jeg har kunnskap om styrketrening, hadde jeg ikke peiling på hvordan jeg skulle trene opp musklene igjen etter graviditeten. Magemusklene mine for eksempel, de var jo helt på bærtur!

Prøvde jeg meg på styrketrening ute i det fri. Altfor tungt og altfor tidlig!
Prøvde meg på styrketrening ute i det fri. Altfor tungt og altfor tidlig!

Trening er ikke nødt til å være en kjip greie.

Prøv å tenk at trening er noe du gjør for din egen helse. Treningen trenger ikke å handle om å bli kvitt gravidkiloene, men om å styrke kroppen din. Du har båret fram et barn, og det er helt naturlig at kroppen er annerledes nå enn den var før svangerskapet.

Trening trenger heller ikke å være noe du føler deg nødt til å gjøre for å få god samvittighet. Prøv å se på det som en investering i egen helse, og ikke noe du føler du må gjøre for utseendet sin del. Og sist, men ikke minst, gjør den type aktivitet som du trives med. Da blir det så mye lettere!

canva-photo-editor-10
Finn en aktivitet som gjør deg glad!

Og ps: til alle dere som virkelig ikke finner motivasjonen til å trene – det er helt greit det også.

FØlg oss på facebook
#
hits