Føtter i vann

Hevelser og vann i kroppen som gravid

01.10.2017

Mange opplever at de får pølsefingre, større nese og ikke minst hovne føtter i graviditeten! Noen får det tidlig, men de fleste opplever det når det drar seg mot slutten og kroppen samler mye vann. Spesielt ille kan det være midt på sommeren om det er varmt i tillegg eller om du står eller går mye.

Det er helt normalt og omtrent halvparten får slike vannansamlinger i kroppen. Når livmoren vokser presser den på blodårene som fører blodet tilbake til hjertet. Slike hevelser forsvinner stort sett etter fødselen, og mange opplever å svette ekstremt mye i barselperioden når kroppen kvitter seg med alt vannet den har holdt på.

Hvil deg ofte og ha føttene høyt

Det hører man ofte når man er gravid, men det er så sant som det er sagt! Noe du beste du kan gjøre, er faktisk å ta det med ro og ikke presse deg.

Forebyggende råd mot hevelser
  • Prøv å leve sunt og ikke gå opp for mye i vekt. Her mener vi selvfølgelig ikke at du skal telle kalorier i graviditeten eller slanke deg, men at alt med måte. De generelle helserådene til gravide (og alle andre for så vidt) er å forsøke å velge vann som tørstedrikke og velge næringsrik mat fremfor tomme kalorier som godteri og brus.
  • Knip igjen på saltet. Salt binder væske i kroppen.
  • Vær i bevegelse. Det er lettere å få vann i kroppen om man er lite fysisk aktiv. Alt er bedre enn ingenting!
  • Stump røyken… denne burde være selvsagt.

Lytt til kroppen og magefølelsen

Det er som oftest helt harmløst med litt vann i kroppen, men du skal likevel være obs. Det kan være tegn til begynnende svangerskapsforgiftning. Om du får hevelser du føler ikke virker normalt skal du ta kontakt med lege eller jordmor. Om du feks. bare har hevelser på den ene siden, eller det er ømt skal du snarest søke legehjelp, da det kan være symptomer på blodpropp!

Råd for å dempe hevelser

Ligg med bena høyt!

Hvil mye og ligg med føttene høyt. Over hodehøyde. Sitt når du kan og ta små pauser gjennom hele dagen. Snakk med evt. arbeidsgiver for å legge til rette. Du skal være litt forsiktig med å ligge på ryggen om du føler ubehag for babyen kan presse på hovedpulsåren. Det anbefales å sove på siden, og gjerne venstre side.

Hold blodsirkulasjonen oppe

Om du har en jobb eller livsstil der du står mye, så forsøk å flytte vekten fra fot til fot og unngå å stå i lange perioder. Er du glad i å sitte med bena i kors så forsøk å gjøre dette så lite som mulig.

Det kan være verdt å teste støttestrømper og mer fornuftige sko. Det er kanskje ikke det mest fristende, men i og med at løstsittende klær også anbefales er det kanskje ingen som ser strømpene?

Massasje

Be gjerne om massasje fra partner, familie eller venninner. Litt massasje fra føttene og opp mot knærne kan hjelpe og ikke minst føles veldig godt for slitne hovne føtter! (Husk at det skal ikke gjøre vondt.)

Obs. Vanndrivende medisiner skal ikke brukes i svangerskapet.

Kilde nhi.no

FØlg oss på facebook
#
hits