Som med alle former for handel, så kan man også oppleve utfordringer når man handler på nett.
Selv om mange utfordringer i forbindelse med bildeler på nett er tilpasset slik at det skal bli enklest mulig for kunden å benytte seg av denne typen tjeneste, så er dette fortsatt en ung bransje, og noen utfordringer vil man fortsatt oppleve.
For at kunder skal fortsette å være komfortable med å handle varer på nett, så må diss utfordringene bli løst i kundens favør.
Hvis man risikerer ekstra kostnader eller feil-leverte bildeler, så forsvinner fordelene ved å handle bildeler på nett. Det er på dette området de fleste nettbutikker har innsett at en håndtering i kundens favør vil øke tilliten til netthandel.
Flere og flere nettbutikker velger å innføre fraktfritak i tillegg til at de tilbyr gratis retur av varer. I mange bransjer er man nødt til dette. For eksempel er det ikke så enkelt å handle klær på nett da man ikke vet hvordan klærne passer før man har prøvd dem.
På grunn av dette har leverandørene innført enkle løsninger med retur av varer. Dette er også faktum med bildeler på nett.
De fleste større leverandørene av bildeler på nett har innført løsninger slik at du får returnert varer kostnadsfritt, spesielt hvis du ikke er skyld i at varen er blitt feilbestilt eller at man har levert feil vare.
Skille ut useriøse leverandører
Når et marked blir attraktivt for nye tilbydere av bildeler i Norge, så risikerer man også at noen useriøse tilbydere forsøker å etablere seg. Når det gjelder bildeler på nett, så er det mulig å produsere deler som likner på de originale, men som ikke fungerer på langt nær så effektivt som de originale delene gjør.
For å hjelpe kundene å identifisere disse useriøse aktørene, så er det innført standarder som bekrefter om bildeler på nett er like gode eller bedre enn originale deler. Hvis man kjøper deler som ikke er godkjent av disse standardene, så vet man ikke alltid hva man får.
Dette er ikke et nytt fenomen. Man har alltid hatt mulighet til å kjøpe bildeler av dårligere kvalitet enn originaldelene, men i mange tilfeller har det etablert seg som et alternativ for å kunne reparere bilene billigere så lenge man ivaretar sikkerheten.
Useriøse aktører som ikke bevisst tilbyr et billig produkt for å dekke et markedsbehov, vil til slutt bli avslørt, men man bør være oppmerksom for ikke å bli lurt av disse leverandørene før de forsvinner fra markedet.
Dette fenomenet er sjeldnere i dag enn det var i starten når man etablerte nettbutikker som solgte bildeler på nett.
Hvordan håndteres eventuelle feilleveranser
Noen aktører velger en hard linje når det gjelder feilleveranser. Man finner til og med eksempler på leverandører som forlanger at du selv betaler returen når du har bestilt riktig men den varen de har sendt ut passer ikke på bilen din.
Kunder som opplever dette blir raskt skeptiske til disse leverandørene av bildeler på nett og trekker raskt til andre leverandører.
På grunn av at kundene ikke kommer tilbake om de opplever denne typen service, så er dette noe de fleste leverandører ønsker å håndtere i kundens favør.
Utleveringer hvis man ikke er hjemme
Et problem som alle som ønsker å få noe tilsendt har måttet slite med i mange år, er at norske distributører sikter på leveranser til firmaer. Det vil si at de kun leverer på døra og de leverer kun innenfor kl 8 til 16.
Noen av disse har utvidet utleveringsvinduet noe, men det er fortsatt vanskelig å få dem til å levere hvis man ikke har anledning til å være hjemme når de skal levere.
Flere leverandører av bildeler på nett innser at flere av de store distributørene ikke har en god løsning på dette problemet, og tilbyr derfor å levere med distributører som benytter seg av utleveringssteder.