Bekkenløsning, gravid kvinne med plager

Bekkenløsning kan gi store plager under svangerskapet

Det er nokså vanlig med bekkenløsning under svangerskapet. Men hva er egentlig årsaken og hva kan man gjøre når man først har fått det?

Bekkenløsning kan gi bekkenleddsmerter

Bekkenet består av flere bein. Normalt går de ulike beina tett sammen og er lite føyelige, det er lite bevegelighet mellom dem. Ved graviditet blir sammenføyningene påvirket av svangerskaps-hormoner, som gjør at de blir mer føyelige. Dette er en naturlig prosess som klargjør bekkenet for fødsel. Hos noen gravide kan bevegeligheten mellom de ulike bekkenbeina utløse smerter.

På folkemunne snakker vi om bekkenløsning, men egentlig er det snakk om bekkenleddsmerter når selve bekkenløsningen oppleves som et smertefullt problem for den gravide. Da opplever hun vanskeligheter med å gå normalt og smerter ved bekkenleddene.

Kort forklart er symptomene smerter foran eller bak i bekkenet som kan stråle ut til lysken eller ned i beina. Smertene blir gjerne verre i løpet av dagen og ved belastning. For noen kan dette føre til gangvansker og nedsatt førlighet.

Symfysen som er den fremre delen av bekkenet er også et av de områdene som er hyppigst plaget under bekkenløsning, selvom denne slakkheten gjelder i flere leddbånd. At leddbåndene «slakker» i en prosess er nødvendig for at bekkenet skal kunne gi etter under fødselen slik at barnet lettere kan passere.

Typiske symptomer på bekkenløsning er:

  • Belastningssmerter i bekkenområdet, bak, foran og nedre del av ryggen.
  • Smerter ved gange
  • Smerter ved endring av stilling
  • Smerter ved rotasjonsbelastning i bekken, som trappegang, stige ut av bil og lignende

Det er vanlig at smertene øker utover dagen, og de forekommer ofte etter fysisk aktivitet/belastning.

Årsaken til bekkenløsning

Dette er en tilstand som er nokså vanlig. Selve årsaken til bekkensmerter er ukjent. Noen forklaringer kan være at den økte kroppstyngden og forandret kroppsfasong belaster ryggmuskulaturen, og at dersom bekken-leddene påvirkes av hormoner som frigjøres i svangerskapet, gjør leddene mer ustabile. Dette og forandret motorikk kan føre til unormal bevegelighet i leddene, som igjen gir smerter. En asymmetrisk bevegelighet bakentil i bekkenet kan ha noe å si, eller mangelfull stabilitet i korsrygg og bekken.

De fleste merker lite til dette, men noen får smertefull bekkenløsning – som ofte blir verre ved belastning. I verste fall om man overbelaster for mye, kan det lede til varig kronisk bekkenløsning.

Hard fysisk trening før svangerskapet (opp til 5 ganger per uke) synes å ha en beskyttende effekt mot bekkenløsning. Da vel og merke dersom man er godt trent fra før. Det oppfordres ikke til å begynne med hardtrening når man blir gravid dersom man ikke er særlig trent fra før.

Ifølge en norsk undersøkelse, opplever omtrent 15 prosent av gravide i Norge en smertefull bekkenløsning. Cirka fem prosent får alvorlige problemer med smerter og nedsatt funksjon. Du kan også oppleve smerter i bekkenet uten å ha bekkenløsning.

Behandling ved bekkensmerter

Bekkenleddssmerter går bort for mange etter fødsel. Før den tid er det rett og slett individuell tilpasning av hverdagen som er den viktigste behandlingen. Om du for eksempel får mye smerter av å stå, sitt mer. Det er viktig at du står med jevn belastning på begge bena med et lite mellomrom mellom bena når du står oppreist. I tillegg kan det være lurt å gå på med korte steg. Noen hjelpemiddel som kan lindre smertene er et bekkenbelte, pute mellom bena når en ligger, krykker for å avlaste ved gange. Som behandling anbefales individuell oppfølging og trening hos fysioterapeut.

Det finnes en del tips for deg som opplever bekkensmerter:

  • Når du skal inn og ut av sengen, gå via sideleie
  • Varier sittestillingen din og velg høy stol framfor dyp sofa
  • Inn og ut av bil kan oppleves svært ubehagelig når man har bekkenleddsmerter. Sett deg inn med baken først og støtt deg med armene på sete eller rygg. Løft ett ben om gangen inn i bilen og hjelp til med armene ved behov. Prøv å unngå å spre bena for bredt.
  • Løft bare om du må
  • Bassengtrening med fysioterapeut i varmtvannsbasseng kan hjelpe for mange

Og til sist: Respekter smertegrensen din, ta hyppige pauser, gjør rolige bevegelser og reduser daglige gjøremål.

Kilder: NHI, Helsenorge

FØlg oss på facebook
#
hits