Søvnløse: trøtt mor, våken sønn!

Overlevelsesguide til søvnløse foreldre

Når du og babyen din har vært gjennom ”alle” søvnråd og utallige rutiner uten hell, begynner hverdagen stort sett å dreie seg om å få sove – og desperasjonen blir et faktum. Da trenger du helt enkelt en overlevelsesstrategi. 

Før jeg ble mamma for første gang tenkte jeg en del på hvilket søvnflakslodd vi skulle trekke da babyen ble født (for det er jo rett og slett et lite lotteri det der). Verdens beste lille gutt kom med et noe usystematisk og urolig sovehjerte, og vi hadde dermed fått loddet som ville gi oss søvnmangel i lang tid fremover. Lang historie kort: jeg har vært gjennom det meste hva gjelder søvn. Mange oppvåkninger i timen hele natten lang, 30-minutters dagsøvn, vanskelige legginger og grytidlige morgener. Så fra en trøtt mamma til en annen:

Her er noen velmente råd i jakten på søvn

Først av alt; kruttsterk kaffe.

Søvnen er stort sett syndebukken

Lite søvn påvirker det meste, og det er lov å ha frynsete nerver, null tålmodighet og kort lunte. Ikke krisemaksimer hvis parforholdet settes på prøve, og minn deg selv på at mye faktisk kan skyldes søvnmangelen. Så skyld på den istedenfor hverandre.

Ikke sov når babyen sover

Rådet er egentlig motsatt, og funker for mange, men for meg ble dette rådet et av de verste. Jeg sover veldig lett i utgangspunktet, og trodde at når babyen kom skulle jeg endelig lære meg å sove når jeg måtte. Det slo meg hardt i trynet. Da jeg først fikk et par timers avlasting ble jeg så opphengt i ”NÅ må du sove”, at jeg ble liggende lys våken på tross av ekstremt søvnbehov (gang på gang). Derfor: vet du at du sliter med å sove på kommando, ikke prøv heller. Det gjør det bare verre.  

Midlertidige løsninger, separate rom og vaktskifter

Gjør det som skal til for at begge foreldre får hentet seg inn.

Vær en forståelsesfull partner

Ikke konkurrer om hvem som er trøttest, prøv heller å vise forståelse for hverandre (så godt det går selv med frynsete nerver og kort lunte). Du trenger like mye søvn som partneren som er i jobb, du skal tross alt fungere for å passe på barnet. Og den yrkesaktive må kunne prestere på jobben. Vær rause istedenfor å jobbe mot hverandre.

Utelukk fysiske plager hos barnet

Det er lett å bli urolig for barnets fysiske helse når det er mye urolig søvn, så gjør det du må for å finne roen uten å bli paranoid.

Gjør det som faktisk fungerer for deg 

Om det så er å amme i søvn, samsove, bære, bysse eller kjøre bil. Gjør det som gjøres må og som føles best for dere.

Lukk ørene…

…for gammeldagse (og tidvis dårlige) råd fra babyens besteforeldre (foreldregenerasjonen vår). De husker uansett ikke hvordan det egentlig var.

Senk skuldre og ambisjoner

Kanskje det viktigste rådet. Ikke få dårlig samvittighet fordi du ikke har overskudd til å bake, gå på barselyoga og babysang, eller ha et strøkent hjem. Senk ambisjonene når du er sliten, og hvis du ikke orker å gjennomføre dagens planer – bli hjemme med babyen. Det er lov å avlyse.

Hent ny energi fra babyen 

Men så. Midt oppi søvnløshetens desperate jag kommer de fantastiske øyeblikkene. De helt spesielle stundene du har med babyen din hvor du kjenner så langt inn i hjerteroten at alt er verdt det. Og du får bekreftet at du ville gjort det tusen ganger til.

FØlg oss på facebook
#
hits